خانه / اخبار تصویری / رئیس کمیسیون ویژه خطوط قطار شهری شورای اسلامی شهر مشهد: توسعه و رفع محرومیت زدایی مهم ترین الویت خط دو قطار شهری مشهد است.

رئیس کمیسیون ویژه خطوط قطار شهری شورای اسلامی شهر مشهد: توسعه و رفع محرومیت زدایی مهم ترین الویت خط دو قطار شهری مشهد است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حاشیه شهر به پروژه ای همانند قطار شهری نیاز داشت و ما امیدواریم با این حرکت توسعه شهری در حاشیه شهر با سرعت بیشتری دنبال شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، علی اصغر نخعی راد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: خط دو قطار شهری مشهد می تواند زمینه های توسعه شهری را در حاشیه شهر به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه برنامه ابتدایی بهره برداری از انتهای بلوار سوم تا چهاراره نبوت طبرسی اول بود گفت: در صحبت هایی که با مدیرعامل شرکت قطار شهری داشتیم به این نتیجه رسیدیم که راه اندازی فاز اول خط دو تا میدان نبوت صرفه اقتصادی نداشته و سودی را نیز به مردم نمی رساند.

نخعی راد افزود: در برنامه ریزی های گذشته بنا بود تا قطارشهری در سال ۹۶ به میدان شهدا برسد اما در شرایط کنونی و به واسطه کارهای جهادی در این راستا ما به زودی شاهد بهره برداری از فاز اول قطار شهری مشهد بودیم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به هزینه یک هزار میلیارد تومان در بخش هزینه های جاری شهر گفت: در سه سال اخیر پارک ها افزایش یافت و شهر نیز به شکل استاندارد مورد نگهداری قرار گرفت و هیچ برنامه عمرانی در شهر مشهد تعطیل نشده است.

وی افزود: در خدمات شهری و فضای سبز سرانه فضای سبز را به صورت متوازن در شهر افزایش داده ایم و در مناطق غیر برخوردار فعالیت های بسیاری انجام داده ایم که به صورت ملموس در زندگی مردم قابل توجه است.

نخعی راد یاداور شد: در دوره گذشته دولت ۷۰۰ اتوبوس را به صورت رایگان به شهر مشهد داد اما در این سه سال دولت وجه ۴۰ اتوبوس را بیشتر به شهر مشهد نداده است اما با این حال مدیریت شهری با اتکا به توان شهر توانستند تا نقطه های کور و گره های بسته را بازکرده و کارهای زیادی را در این زمینه انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه هنر این مدیریت شهری فعالیت در دوران رکود بوده است بیان داشت: با توجه به کاهش بسیار شدید فروش پروانه با تلاش بسیار در تمامی زمینه ها و تقویت درآمدهای پایدار از کاهش بودجه در شهر جلوگیری کردیم.

وی با بیان اینکه نحوه مدیریت پروژه های شهری در سه سال گذشته تغیرات بسیاری داشته است خاطرنشان کرد: خط دو قطار شهری در طی ۵ سال مدیریت با صرف هزینه های بسیار به ۱۷ درصد پیشرفت رسید اما در مدیریت کنونی روند پیشبرد این پروژه ما را به پیشرفت ۷۵ درصدی رساند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: مدیریت پیشین ۲ دستگاه حفار را متوقف کرده، تمام ایستگاه‌ها را زیر قرارداد برده و تمام شهر را به هم ریخته بودند، به این امید که عنوان شود کارها در حال انجام است در حالی که ایستگاه‌ها یک تا ۲ درصد پیشرفت داشت.

رییس کمیسیون ویژه قطار شهری شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه هیچ ایستگاهی به مرحله ۲۰ درصد پیشرفت نرسیده بود، بیان کرد: تمام شهر را از میدان سعدی تا میدان جام عسل بسته بودند و اینگونه تصور می‌شد که زیر زمین کار در دست انجام است. طوریکه پیمانکار نیز گفته بود ما را وادار کرده بودند، قرارداد ببندیم.
نخعی‌ راد در ادامه افزود: با روی کار آمدن دوره چهارم شورای اسلامی شهر، ۲ راه پیش رو داشتیم. یا به همان ترتیب کار را پیگیری کرده و به مراجع قضایی مراجعه می‌کردیم. یا اینکه باید جلوی خسارت سالانه هزار میلیارد تومان به شهر را بگیریم. چرا که بر طبق برآورد کارشناسان، خط ۲ قطار شهری مشهد در سال ۹۲، هزار میلیارد تومان خسارت به شهر وارد می‌کرد.

وی خاطر نشان کرد: در نتیجه، جلسات متعدد برگزار شد و مشخص گردید در تاخیرات به عمل آمده قصورات پیمانکار و کارفرما برابر است. البته پیمانکار یک دلیل محکمه‌ پسند نیز داشت و می‌توانست موضوع اضطرار را مطرح کند و از پرداخت خسارت ۱۰ درصدی قرارداد که معادل ۸۰ میلیارد تومان بود، سرباز زند. البته این به شرطی بود که دادگاه شرایط اضطرار را تایید می‌کرد. در غیر این صورت می‌توانستیم ۸۰ میلیارد تومان خسارت از پیمانکار دریافت کنیم.
رییس کمیسیون ویژه قطار شهری شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه پیگیری این موضوع هیچ نفعی برای شهر نداشت، گفت: جز اینکه چند سال درگیری و معطلی را به همراه بیاورد، این موضوع سودی به نفع شهر نداشت ضمن اینکه باید ۶ ماه زمان نیز برای تجهیز کارگاه پیمانکار بعدی با قیمت‌های جدید صرف می‌شد.

نتیجه پیشرفت خطوط ۲ و ۳ قطار شهری امروز قابل مشاهده است
نخعی‌راد انتخاب راه دوم که بهترین گزینه است را راهکار شورای چهارم خواند و عنوان کرد: نتیجه هم امروز مشاهده می‌شود. مصوبه تغییر مبانی پیمان را سال ۹۲ دریافت کردیم و در سال ۹۴ با وجود اینکه خط ۲ را به بهره‌برداری نرساندیم، مصوبه ترک تشریفات خط ۳ را از دولت دریافت کردیم. این موضوع در بین کلان شهرهای کشور به جز تهران بی‌نظیر است. چون دولت موافقت نمی‌کند در حالی‌که یک خط قطارشهری در حال احداث است، خط بعدی احداث شود.
وی در خصوص وضعیت سایر شهرهای کشور در موضوع احداث خطوط قطار شهری گفت: این در حالی است که شهرهای دیگر که به روش اول به پیش رفته بودند، الان دچار توقف در کار شدند. چون پیمان‌های آنان قطعی بود، نه فهرست بها. دیگر شهرها هنوز نتوانستند حتی مصوبه تغییر مبانی پیمان را از دولت دریافت کنند.
رییس کمیسیون ویژه قطار شهری شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اصلاح مبانی پیمان خط ۲، افزود: قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار خط ۲ قطار شهری، پیشنهاد ۱۲ درصد پولوس بر اساس فهرست بها داده بود. این موضوع پذیرفته نشد و رقم ۶ درصد از سوی شهردار مشهد پیشنهاد شد که آن نیز مورد توافق شورا نبود. سپس اجرای کار با ۴ درصد پولوس مطرح شد، اما باز هم شورا موافقت نکرد، تا اینکه بالاخره اجرای کار با یک درصد مینوس قرارداد منعقد شد.

نخعی‌ راد اضافه کرد: قرارداد زیر فهرست بها منعقد شد و نهایت صرفه و صلاح شهر و موثرترین شیوه برای برون رفت از مشکل انتخاب گردید. گرچه به دلیل تورم و تعیین مبانی پیمان پیش از این به صورت قطعی و نه فهرست بهایی، ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش هزینه در خط ۲ داشتیم.
وی به علل تاخیر در بهره‌ برداری از فاز نخست خط ۲ پرداخت و اظهار کرد: ۲ کارخانه از تامین‌کنندگان تابلوهای برق در اثر تحریم به مرز ورشکستگی رسیده بودند. این دو کارخانه پس از مدتی تاخیر توانستند به تعهدات خود عمل کنند.

سال ۹۷؛ زمان شروع حفاری خط ۴
رییس کمیسیون ویژه قطارشهری شورای اسلامی شهر مشهد در مورد خط ۴ و شروع حفاری آن نیز اینگونه گفت: باتوجه به اینکه هم‌اکنون منابع مالی دولت و شهرداری اجازه ورود به خط ۴ را نمی‌دهد، تا زمانی‌که دستگاه‌های حفار در خط ۳ مشغول است، به فکر اینکه با روش‌های دیگر خط ۴ را شروع کنیم، نیستیم و قدرت تامین مالی به دلیل اجرای خط ۲ و ۳ امکان‌پذیر نیست.
وی اظهار کرد: یک سال قبل از اتمام فعالیت دستگاه‌های حفار در خط ۳ که برابر با سال ۹۷ می‌شود، برنامه‌ریزی شده برای خط ۴ اقدام شود، تا کار کم هزینه‌ باشد و قرارگاه این حفاری را انجام دهد اما از آنجایی که مطالعات نهایی خط ۴ هزینه‌بر بود، این کار فعلا انجام نشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *